SLUTSPEL
SLUTSPEL (Fin De Partie / Endgame) av Samuel Beckett
Premiär: 4 december 2023
Översättning: Magnus Hedlund
Regi: Peter Luckhaus
Med: Anders Ahlbom Rosendahl, Jonas Kruse, Martina Montelius, Ivan Mathias Petersson
Teknik: Kristian Cavdarovski
Scenografi: Melda Törnqvist och Kristian Cavdarovski
Mask: Rebecca Afzelius
Produktionsassistent: Melda Törnqvist
Föreställningslängd: ca 1 timme och 30 minuter
Slutspel, från 1957, en av Samuel Becketts mest kända pjäser, kretsar kring två gestalter i en utplånad värld. Om andlig, ekonomisk och kulturell kris. Om varför vi finns. Om maktspelet mellan två människor. Om hur svårt det är att leva tillsammans. Om att söka mening där ingen mening står att finna. Och om att alla människor spelar sina spel men vem är vår motspelare? Har vi en chans att vinna? Kan vi slippa undan vårt eget (eller mänsklighetens) slutspel?
Slutspel är en tragikomisk pjäs om fyra människor (och en värld) i psykiskt, fysiskt och moraliskt förfall instängda tillsammans i en källare med ett öde land utanför. En blind och förlamad man, Hamm, som hunsar en annan man, Clov, som i sin tur inte kan sitta. I det slutna rummet står två soptunnor där Hamms föräldrar, Nagg och Nell, lever.
Sorgligt nog är stycket lika aktuellt idag som när det skrevs några år efter världskriget med uppgivenheten som medfördes och insikten om hur grotesk människan är. Men också hoppet. Alltid hoppet! Hoppet att överleva?
Teater Brunnsgatan Fyras grundare Allan Edwall spelade Hamm i Bengt Ekeroths version av Slutspel (3 X Beckett) på Dramaten 1964, då med Björn Gustafsson Clov.
Recensioner:
”Det är både smärtsamt och vackert. Och absolut se- och hörvärt.” – SvD
https://www.svd.se/a/2BaQVB/becketts-drama-sprider-sitt-absurda-gift
CANASTA MED HIN HÅLE 1
Urpremiär: 14 oktober 2023
Text och regi: Martina Montelius
Med: Maria Sundbom, Maurits Elvingsson och Kalle Westerdahl
Scenografi: Melda Törnqvist och Kristian Cavdarovski
Kostym: Lutfi de Medeiros
Ljud: Kristian Cavdarovski
Ljus: Robin Auoja
Scenfoto: Niklas Hellgren
Formgivning: Marcus Stenberg
Föreställningslängd: ca 1 timme och 30 minuter, utan paus
Canasta med Hin Håle 1 är Martina Montelius farsartad tragedi. En tragisk fars. En rolig sorgsesång. En pjäs om förtvivlan. Ett rytande helvete i högsta hastighet.
Disas och Lutfis äktenskap ligger i osande ruiner efter att det hotell Disa köpt åt Lutfi sakta degenererat till en uppsamlingsplats för existenser som inte vågar gå någon annanstans. Avpolletterade rollfigurer i gamla pjäser, exempelvis. När objektumsexuelle Einar, från en aldrig spelad pjäs av Martina Montelius, dyker upp med den brevlåda som är hans flickvän, inser Disa att något radikalt måste göras. Hon skriver en publiktillvänd fars, med triangeldrama och allt, tänkt att få fart på ruljangsen. Problemet är att skådespelare saknas. Maria och Maurits är upptagna med att gestalta Disa och Lutfi, så Disa och Lutfi får spela farsen själva, tillsammans med den arbetstränande skådespelaren Kalle, som egentligen spelar Einar.
”I tre år har mitt mantra varit att jag vill skriva en fars. Men en som handlar om förtvivlan. Sex roller skulle det vara. Sex makalösa skådespelare. Men som bekant är de minsta teatrarna så att säga inte högsta prioritet i samhällsbudgeten. Vi är för konstiga. Och små. Samt bortskämda, enligt röster från bland annat Norrköping. Orkar vi vänta på att lyckas skrapa ihop tillräckliga medel? Icke! Maria Sundbom, Maurits Elvingsson och Kalle Westerdahl får dubbel- och trippelspela, stundtals mot sig själva, och som sig själva, i en råmande skröna om psyken med emotionerna bak och fram och ut och in, sexuell frustration, förgiftade mandariner, kärleken till en brevlåda och mycket annat. Om ett år kommer uppföljaren. Välkomna till Canasta med Hin Håle, del 1!” – Martina Montelius, dramatiker, regissör och konstnärlig ledare för Teater Brunnsgatan Fyra
Den nyskrivna Canasta med Hin Håle 1, blir den tredje uruppsättningen som Martina Montelius regisserar på Teater Brunnsgatan Fyra under de senaste tre åren. Efter succéerna Titta pappa, en död cirkus! av Kristina Lugn och Staffan Westerberg 2021 och Staffan Göthes Kalkon i en resväska 2022 belönades Martina med Falstaffpriset i våras (2023). Den 14 oktober har hennes egen- och nyskrivna pjäs Canasta med Hin Håle 1 urpremiär.
Recensioner:
””Canasta med Hin Håle 1” skapar en värld i världen, där det finns utrymme att leka fult, fint och fritt. Hejdlöst roligt och trösterikt,” – DN
”Med hejdlös humor försvarar Montelius sin fristad för att leka fult, fint och fritt, där leken till och med kan göra uppror mot sina egna regler. Det skänker tröst och skratt.” – DN
https://www.dn.se/kultur/toaletthumorn-pa-brunnsgatan-fyra-skapar-en-liten-ficka-av-motstand/
”…en slags hejdlös teaterpyttipanna av rester, favoriter och slagg som skimrar av guld och IBS (känslig tarm).” – SvD
”…Maria Sundbom som ju tveklöst är en komediennbegåvning av riktigt stora mått.” – SvD
”Martina Montelius delar ut rallarsvingar mot en eroderad kulturpolitik, och gör det via sin helt specifika språklighet.” – SvD
”Jag ser fram mot del två av ”Canasta med Hin håle””. – SvD
https://www.svd.se/a/3E0RML/uppkaftiga-rallarsvingar-mot-den-goda-smaken
“Djävulskt roligt spel i hotellfars på liv och död” – Aftonbladet
”Martina Montelius bjuder på galen teaterfest i ”Canasta med Hin Håle”” – Aftonbladet
”ett galet geni (Martina Montelius) och en gudabenådad ensemble (Maria Sundbom, Maurits Elvingsson och Kalle Westerdahl)” – Aftonbladet
”en teaterfest utan dess like” – Aftonbladet
”…teaterleken smittar och hela tiden finns den ordvrängande lustfylldheten där. Dessutom handlar det trots allt om teaterkonstens liv och död. Om hur historien går igen som fars.” – Aftonbladet
”Teater Brunnsgatan 4 i Stockholm drivs av hjärta, vrede och passion. I det underjordiska scenrummet kan allt hända – och gör det också.” – Expressen
”Brunnsgatans ensemble ägnar sig åt en form av stage diving. Montelius kastar sig ut och ensemblen tar emot både henne och texten, famnar den varmt och lystet,” – Expressen
”det är ett tjut och ett buller om vad som är avgörande för ett mänskligt välmående, att få vara sig själv, att få prova och riskera att misslyckas för att sedan – med nya insikter – resa sig upp och genast våga och vilja måtta en rak höger rätt i plytet på tillvarons reaktionära mörkerkrafter.” – Expressen
https://www.expressen.se/kultur/scen/hogljutt-brevladesex-pa-brunnsgatan-fyra/
KALKON I EN RESVÄSKA
Premiär: 4 november 2022
Av: Staffan Göthe
Regi: Martina Montelius
Med: Malin Berg, Peter Perski & Jonas Kruse
Scenografi & kostym: Richard Andersson
Mask- och perukdesign: Giovanni Indelicato
Ljud: Kristian Cavdarovski & Robin Auoja
Ljus: Johan Sundén
Sufflör: Jacques Karlberg
Affischfoto: Klara G
Scenfoto: Niklas Hallgren
Trailer: William Engström
Grafisk formgivning: Marcus Stenberg
Förlag: Colombine Teaterförlag
Föreställningslängd: ca 1 timme och 50 minuter, utan paus
På en strand, på hotell Stella di Mare, på restaurang Shanghai Palace, på Inlandsbanan, i en snödriva utanför Arjeplog möter vi Bonnie, John-Anders och Stigbjörn Stigbjörnsson – i en föreställning om ruelse, längtan och artisteri som kört av inlandsbanan. Kalkon i en resväska är en skruvad berättelse av Staffan Göthe. Premiär på Teater Brunnsgatan Fyra den 4 november.
”Att spela en pjäs av Staffan Göthe är som att slunga en tusenbottnad bumerang rakt ut bland stjärnbilderna, och se den komma tillbaka översållad av stoft och fjäll från mullrande språkstratosfärer och framkaskaderande nebulosor. Den här gången kraschlandar vi på stranden utanför hotell Stella di Mare, där Bonnie och John-Anders (spelade av Malin Berg och Peter Perski) gör sitt bästa för att hitta ett rum med plats för alla deras medhavda effekter och känslosprång. Omedelbart kantrar situationen när Stigbjörn Stigbjörnsson (spelad av Jonas Kruse) – eller Stytteston Stöttestatta, som John-Anders envisas med att kalla honom – sticker fram sin gäckande bockfot. Kan han ersätta den oersättlige, den mytomspunne, den av livets framfart krossade tusenkonstnären Wannah Trobo?” – Martina Montelius, regissör och Konstnärlig ledare för Teater Brunnsgatan Fyra.
Den nyskrivna Kalkon i en resväska, som är ett samarbete med Örebro teater, blir Martina Montelius tredje uppsättning av en Staffan Göthe-pjäs. Efter succéerna med Stjärnan över Lappland (2005) och Kvart i fem-Ekot (2010) får trestegsraketen (alla spelade på Teater Brunnsgatan Fyra) äntligen fullbordas.
Recensionscitat:
“Brunnsgatan Fyra bör vara Sveriges mest dadaistiska scen just nu.” – DN
“Här och där i replikerna poppar det upp uttryck som definitivt hör hemma i dag, här och just nu. De sticker hål i tidsbubblan och får oss att känna igen oss själva, fatta att livet är kort och snart förrunnet.” – DN
“Med sin (minst) dubbla kompetens vet Göthe vad skådespelare behöver, något som regissören/dramatikern Montelius också vet. Tillsammans med en finfin trio skådespelare vet de också vad publiken behöver i höstmörkret: en lite sjabbigt glittrande uppsättning med sorgkant” – SVD
“Över huvud taget är skådespeleriet som en målning av Caravaggio, så tydligt i konturerna, men ändå med okända möjligheter i mörkret. Komiken uppstår på allra bästa sätt, genom att var och en tar sig själv på yttersta allvar och därmed hamnar i det absurda.” – SVD
“Såväl regissören Martina Montelius och de tre skådespelarna behärskar ett rikt spektra av komedins och tragedins nyanser. Det rycker lite i Jonas Kruses kind, Peter Perski snubblar, kränger och vädjar. Malin Berg väver Bonnies livsväv med komisk precision, hennes dramaqueen sliter med sina drömmar och sitt begär.” – Expressen
“I stället för att bli ytligt blir det hela djupt rörande.” – Aftonbladet
“Dialogen tycks så enkel: undertexten poppar hela tiden upp till ytan och låter figurerna explodera i ilska, glädje, sorg eller kåthet. Martina Montelius har i sin regikonst ofta visat briljans i detta, att få skådespelarna att släppa alla hämningar, utan att släppa skärpan. Och dessa tre gör det fenomenalt”. – Aftonbladet
Såväl regissören Martina Montelius och de tre skådespelarna behärskar ett rikt spektra av komedins och tragedins nyanser. Det rycker lite i Jonas Kruses kind, Peter Perski snubblar, kränger och vädjar. Malin Berg väver Bonnies livsväv med komisk precision, hennes dramaqueen sliter med sina drömmar och sitt begär. – Expressen
Läs recensionerna här:
https://www.dn.se/kultur/staffan-gothes-kalkon-i-en-resvaska-ar-bade-burlesk-och-oroande/
https://www.svd.se/a/xgmMXG/staffan-gothes-kalkon-ar-komik-av-basta-sort
https://www.expressen.se/kultur/scen/allan-edwalls-ande-svavar-over-teatern/
https://www.aftonbladet.se/kultur/teater/a/O8ojRq/recension-av-staffan-gothes-kalkon-i-en-resvaska
NÄR SKÖNHETEN KOM TILL BYN
Nypremiär: 1 september 2023
Text, regi, scenografi och kostym: Marianne Lindberg De Geer
Med: Ia Langhammer, Eva Rexed och Omid Khansari
Ljusdesign & Ljudteknik: Kristian Cavdarovski
Komposition och ljuddesign: Klas Hasselrot
Regiassistent: Melda Törnqvist
Scenfoto: Niklas Hellgren
Förlag: Colombine Teaterförlag
Grafisk formgivning: Josefin Gahmberg / Bäck Studio
Föreställningslängd: ca 1 timme och 10 minuter, utan paus
Marianne Lindberg De Geers nyskrivna pjäs är en hyllning till Pippi; det rebelliska hjärtats arketyp. När skönheten kom till byn slungar oss ned till botten av mänskligt liv, utan att någonsin tappa kontakten med den humor som är överlevnadens förutsättning. Detta blir ett totalkonstverk av en av Sveriges främsta konstnärer Marianne Lindberg De Geer som står för text, regi och scenografi. I rollerna ser vi Ia Langhammer som den äldre kvinnliga Fången som sitter häktad, anklagad för olaga intrång i sin villa som hon försöker flytta tillbaka till efter flera år utomlands. Eva Rexed är Fångvaktaren och Omid Khansari spelar Folkets representant
”När skönheten kom till byn, dikten av Nils Ferlin, gripande tonsatt av Lillebror Söderlund, grep och på samma gång skrämde mig redan som barn. Hur, ur de bigotta folkdjupen, hatet mot det annorlunda ständigt bubblar och jäser under ytan och när som helst kan välla fram i förödande utlösning. Med sagan om Pippi Långstrump som modell för såväl utanförskap som konstens osäkra plats, har dessa två verk smält samman i detta stycke, vilket inom pjäsens ram, får katastrofala följder.” – Marianne Lindberg De Geer, Dramatiker, regissör och scenograf
När skönheten kom till byn, är en fantasi om hur Pippi Långstrumps liv kanske skulle gestalta sig i vuxen ålder och om hur vårt allt fyrkantigare samhälle skulle ha hanterat henne – eller försökt hantera henne. I takt med de allt snabbare förändringar vårt samhälle genomgår, i riktning mot en mer konservativ, repressiv kultur, blir allt fler av oss ett slags Pippigestalter. Klättrande på taken försöker vi undkomma de smalnande normerna för hur en människa tillåts leva och vara i Sverige. Vi ger symbolen Pippi en fristad på Brunnsgatan, och låter henne fälla ut sina rytande påfågelsfjädrar över oss.
Recensionscitat:
”Och Langhammer, Rexed och Khansari är tre experter på knasigt tragikomiskt under ytan-spel. Originellt, obekvämt och roligt.” – DN
”suveräna scener” – Expressen
”Skådespelarna laddar varje litet ögonblick av mötet med skruvad humor och skärvor av verklig sårbarhet, med känslighet för de exakta nivåer av överdrift som ger största avtryck, finkalibrerad i sina kroppar” – Expressen
”urstark teater” – Aftonbladet
”Ia Langhammer är ljuvlig som rättshaverist och förvuxet barn.” – SvD
”Eva Rexed, (…), blir en egen underhållningsshow i konsten att förinta sig själv” – SvD
”Omid Khansari excellerar som lögnaktig statstjänsteman.” – SvD
”Det är uppfriskande i en alltmer likriktad värld.” – SvD
Se även:
https://www.svt.se/kultur/ny-pjas-skildrar-pippi-som-vuxen
JAG SÄGER INGENTING ALLS
Nypremiär: 18 maj 2023
Text och regi: Sofia von Schmalensee
Med: Erik Svedberg-Zelman
Musik: Mattias Alheim
Ljus: Casper Wijlhuizen
Koreografi och grafisk form: Hugo Hedberg
Scenografi och kostym: Sera Cederberg
Föreställningslängd: ca 50 minuter
Det börjar så
Allting börjar så
Jag bara sitter där
Helt tyst och orörlig i soffan
Bara sitter där
Jag stirrar in i väggen
Det går en lång stund
En mycket lång stund
Hon säger:
Vad är det med dig
Va?
Vad fan är det med dig?
Ska du bara sitta där
Bara sitta där och
Inte säga något
Gör nåt
Säg nåt för i helvete
Vad vill du att jag ska säga
Säger jag
Du har just gjort slut med mig
Vad fan vill du att jag ska säga?
När Erik blir dumpad vänds hela tillvaron upp och ner och han påbörjar ett desperat sökande för att finna någon slags mening med sin i övrigt meningslösa existens. Jag säger ingenting alls är en nyskriven monologföreställning om ofrivillig ensamhet och om svårigheterna i att försöka upprätthålla någon form av normalitet när det känns som att hela skiten är på väg rakt åt helvete. I ett rasande tempo och med hjälp av ett gäng burköl, skildras en tragikomisk berättelse om en människas uppgång och fall i kampen för att bli älskad.
Föreställningen hade urpremiär på Teatern under bron i augusti 2020 och är nu tillbaka i en uppdaterad och omarbetad version på Teater Brunnsgatan Fyra under våren 2022. För text och regi står Sofia von Schmalensee och på scen står Erik Svedberg-Zelman. Mattias Alheim har skapat nyskriven musik till föreställningen.
Jag säger ingenting alls är ett samarbete med Hacienda – ett nystartat scenkonstkollektiv med bas i Stockholm och Malmö. Gruppen består av dramatikern/regissören Sofia von Schmalensee, skådespelaren Erik Svedberg-Zelman, ljuddesignern Mattias Alheim och koreografen Hugo Hedberg.
DIRTY WEEKEND
Premiär: 6 september 2022
Efter en roman av: Helen Zahavi
Dramatisering: Britt Edwall
Svensk översättning: Barbro Lagergren
Iscensatt och framförd av: Py Huss-Wallin och Ester Uddén
Regiöga och koreografi: Sara Ribbenstedt
Ljud: Ella Blixt
Ljus och scenteknik: Kristian Cavdarovski
Foto: Tanne Willow
Grafisk formgivning: Nils Granberg
Producent: Denise Olsson
Föreställningslängd: ca 1 timme och 15 minuter
Det här är berättelsen om Bella som vaknade en morgon och visste att hon hade fått nog.
Bella bor i en källare i Brighton. Bella är förföljd. Någon tittar på henne genom de fördragna gardinerna. Någon ringer henne på nätterna. Någon följer efter henne på gatan och berättar för henne vad han ska göra med henne.
Kvinnor som Bella har inte råd att vänta. Bräckliga kvinnor är inte gjorda för att ta emot slag. Man har inga reserver om man är Bella. Man är jägaren eller bytet. Mördaren eller offret. För till och med lilla spröda Bella kan lyfta en hammare. Till och med hon kan hålla den med båda händerna och först svinga den högt i luften och sedan slå nedåt…
Dirty weekend är en gastkramande och humoristisk enaktare efter den kultförklarade boken ”Dirty Weekend”. I centrum står kvinnorna som dag efter dag utsätts för mäns våld och sexuella trakasserier. De kvinnor som i åratal fått anpassa sig och som tillslut gett upp om att samhället ska skydda dom. Nu har de fått nog och bestämmer sig för att ta saken i egna händer. En sylvass och blodig hämndodyssé helt rätt i tiden!
Recensionscitat:
“En sann fröjd när blåslagna blondiner slår tillbaka” – DN
https://www.dn.se/kultur/en-sann-frojd-nar-blaslagna-blondiner-slar-tillbaka/
“… en uppsättning som antar sagans berättarteknik och samtidigt skär rakt in i metoo-rörelsen” – SvD
https://www.svd.se/a/Po6m5J/genial-thelma-louise-for-2000-talet
HIROSHIMA MIN ÄLSKADE
Premiär: 23 februari 2022
Av: Marguerite Duras
Regi och bearbetning: Philip Zandén
Översättning: Katarina Frostensson
Dramaturg: Pia Forsgren
Med: Maria Salomaa, Christopher Wollter och Katarina Ewerlöf
BILJETTSLÄPP 25 JANUARI 2022
Marguerite Duras filmmanuskript HIROSHIMA MIN ÄLSKADE blir teater – premiär den 23 februari 2022
10 år efter att Hiroshima bombades avslutar en fransk skådespelare och en japansk arkitekt ett kortare förhållande. De anförtror varandra sina hemligheter och genom snabba återblickar målas deras liv upp. Liv fyllda av både motsatser och motsägelser. Resnais delikata Hiroshima min älskade från 1959 är en av filmhistoriens mest inflytelserika filmer. Med Maria Salomaa och Christopher Wollter som det älskande paret i Philip Zandéns bearbetning av Katarina Frostenssons översättning, där Katarina Ewerlöf spelar Marguerite Duras som skriver fram filmmanuset, får Hiroshima min älskade nytt liv på Teater Brunnsgatan Fyra.
”När jag som tonåring såg Alan Resnais Hiroshima mon amour blev jag mycket gripen. Jag förstod inte varför men anade att det nog var “så här det var att vara vuxen”. Många år senare läste jag Marguerite Duras filmmanuskript och såg en föreställning framför mig – där fanns drama, relationer och ett poetiskt språk som gjort för scenen – och att låta Duras vara med på golvet och skriva fram historien och personerna, ökade de teatrala möjligheterna. På Teater Brunnsgatan Fyra har vi hittat ett rum som i sin litenhet öppnar för gestaltandet av kreativiteten, för intimiteten i passionen och för smärtan i traumat. Hiroshima min älskade med sina två parallella berättelser, en i Japan på femtiotalet och en i Frankrike under kriget, är ett verk om atombomben och den omöjliga kärleken. Om tragedin i att glömma och i att minnas. Kanske är det så här det är att vara vuxen; att kunna leva med sina trauman, veta att katastrofen kan drabba oss igen och ändå fortsätta att älska!” – Philip Zandén, regissör.
Kärleken är omöjlig. Hur många gånger vi än inser det kan vi ändå inte skiljas från den. Vi kan älska de mest oresonliga, skadade, förtvivlade av människor. Vi kan älska någon vi med förnuftet vill fördöma. Vi kan älska någon vi inte förstår, och som inte förstår oss. Vi kan älska medan världen brakar samman omkring oss, medan vi egentligen borde ägna oss åt något mer konstruktivt, och vi kan verkligen älska någon annan även om vi inte älskar oss själva – vad de förnumstiga än säger. Kärleken lyssnar inte på rationella förklaringsmodeller. Den vägrar samarbeta. Kärleken är en frasande, sprakande kackerlacka, en själens Särimner som återuppstår varje gång vi tror oss slutgiltigt ha förintat den. När världen en gång drar sin sista suck kommer kärleken att vara det sista vi ser. Det visste Marguerite Duras, och hon berättade det på ett språk som vrenskas och slåss mellan och under varje skiljetecken. Nu ska bokstäverna få resa sig ur scengolvet på Teater Brunnsgatan Fyra.
TITTA PAPPA, EN DÖD CIRKUS!
Premiär: 11 november 2021
Av: Kristina Lugn och Staffan Westerberg
Regi: Martina Montelius
Med: Maria Sundbom Lörelius och Maurits Elvingsson
Föreställningslängd: ca 1 timme och 20 minuter utan paus
För drygt tio år sedan, när Kristina Lugn drev Teater Brunnsgatan Fyra, skrev hon och Staffan Westerberg en pjäs tillsammans. Diverse kalamiteter ledde till att den aldrig fick premiär, men efter Kristinas död påminde Staffan Martina Montelius om den, och den 11 november 2021 ska den äntligen ha premiär. För regi står Martina själv och i rollerna ser vi Maria Sundbom Lörelius och Maurits Elvingsson.
Albert och Berit möts på strandpromenaden vid ett gammalt hotell. De är kanske gifta – eller har de bara setts en gång förut, på spårvagnen mot Biologiska museet, där Albert är vaktmästare? Hur som helst har de båda en stark relation till uppstoppade djur. Strandpromenaden förvandlas till begravningsbyrå, dödsrike, lägenhet i Vasastan och Bruno Liljefors-målning, beroende på Alberts och Berits skiftande sinnestillstånd. Och här och där har en diktarinna gått förbi och tappat några blad. Albert och Berit är på samma gång barn som har gått vill, en rörhöna och en kronhjort, Jesus och en begravningsentreprenör, osaliga andar och förbryllade pensionatsgäster med kort minne. Det blir en poetisk och fasansfullt sorglig skrattkaskad alldeles före den slutgiltiga taxidermin.
Recensionscitat:
“Men här finns också något nytt och annorlunda – fler genier, faktiskt: skådespelarna. Maria Sundbom Lörelius och Maurits Elvingsson, som i Martina Montelius regi (totalt respektlös, fullkomlig kärleksfull) vräker alla förutfattade meningar över ända med sitt fantastiskt uppskruvade tempo och utspel.” – DN
”…den poetiska diktionen känns igen från andra Lugn-pjäser och från Westerberg ler den stillsamma galenskapen.” – DN
”Maurits Elvingsson (…) halsbrytande elastisk, intagande när han gör sig frånstötande, intelligent när han gör sig dum, full av uttryck när han gör sig helt tom.” – DN
”Kristina Lugn och Staffan Westerberg skrev en pjäs ihop. På Brunnsgatan Fyra får denna sprittande duotext nu ett liv mellan bråddjup och komik med två kongeniala skådespelare.” – SvD
“Det är vansinnigt roligt, med stråk av stillhet och smärtpunkt.” – SvD
”Maria Sundbom Lörelius är kongenial som Berit. (…) Sundbom Lörelius kryddar varje undertext och bjuder publiken på blinkningar av invigd maskopi. Hon fyller scenen med elektrifierande energi, som en frustande sprakfåle med exakt precision i gränslösheten.” – SvD
”I en lekfull dance macabre paketeras existentiell visdom i en halvannan timmes humoristiskt koncentrat, som påminner om bräckligheten i livet och befriar ångesten.” – Expressen
”Tillika lever förstås Lugn-Westerbergs universum i all välmåga, uppspänt mellan ensamhet, kärlekstörst och dödsskräck. Precis som hos Beckett framstår deras teater som konstgjord andning, fast med lustgas: de håller oss vid liv och skratt i väntan på döden.” – Aftonbladet
”Tajmingen för den här uppsättningen kunde inte vara bättre och jag rekommenderar verkligen ett besök i Lugn och Westerbergs värld. ” – Teaterstockholm
”En storartad upplevelse” – Norrbottens-Kuriren
Läs recensionerna här:
https://www.dn.se/kultur/trams-fortvivlan-och-djup-visdom-pa-teater-brunnsgatan-4/
https://www.svd.se/panik-moter-flams-i-hejdundrande-teaterfest
https://www.expressen.se/kultur/scen/lekfull-dodsdans-av-lugn-och-westerberg/
https://www.aftonbladet.se/kultur/teater/a/v5xJb4/buskis-bon-och-allsang-pa-brunnsgatan-4
https://teaterstockholm.se/titta-pappa-en-dod-cirkus
Se även:
https://www.svt.se/kultur/kristina-lugn-staffan-westerberg-martina-montelius-doden-brunnsgatan-4
VILL DU ATT VI STANNAR + INGENMANSLAND
Spelas: 16 och 17 oktober 2021
Av: Sofia von Schmalensee och Klara Hallerström
Regi: Jörgen Dahlqvist
Med: Alexander Lindberg, Livia Göttfert, Madeleine Ferraud och Hanna Carlsson, Felicia Löwerdahl
Kostym och scenografi: Sera Cederberg
Mask: Sandra Haraldsen
Musik och ljud: Mattias Alheim
Total speltid: ca 2 timmar och 30 minuter med paus
Gästspelen: VILL DU ATT VI STANNAR & INGENMANSLAND
”Vill du att vi stannar” och ”Ingenmansland” hade urpremiär på Bryggeriteatern i Malmö 2020 och är nu tillbaka med ett efterlängtat gästspel på Teater Brunnsgatan Fyra. Föreställningarna kommer att spelas efter varandra med en längre paus emellan (biljetten inkluderar båda föreställningarna).
Arrangeras av Hacienda med stöd av Teaterhögskolan i Malmö.
Tack till Teatr Weimar och Teater Brunnsgatan Fyra.
Om föreställningarna:
VILL DU ATT VI STANNAR
En sen torsdagskväll i en småstad, någonstans i Sverige. Gymnasietjejerna Mirja och Alex
befinner sig på en efterfest hemma hos den äldre killen John som de har träffat på en bar
tidigare under kvällen. Under festen uppdagas det att John och Mirja har ett förflutet,
åtminstone är det vad Mirja påstår.
Av: Sofia von Schmalensee
Medverkande: Alexander Lindberg, Livia Göttfert, Madeleine Ferraud
—————————————————
INGENMANSLAND
Martina tvingas konfrontera sina egna demoner i den inre dialog som uppstår då hennes vän
anklagats för sexualbrott. En kamp som pågår i det gränsland där allt och inget är tillåtet. För
hur navigerar man mellan moral och känsla? Mellan massans trygga famn och, ja vadå? Och
kan hon reda i det utan att själv brinna?
Martina befinner sig i ett ingenmansland, i stånd att rita upp en egen gräns. Men var går
gränsen? Vem drar den? Och vad innebär det att kliva över den?
Av: Klara Hallerström
Medverkande: Hanna Carlsson, Felicia Löwerdahl
OSCAR LEVERTINS VÄNNER
Premiär: 13 MARS 2020
Manus: Martina Montelius
Regi/Scenrum: Philip Zandén
Scenrum/kostym/mask: Helle Carlsson
Ljus: Lenah Bergstedt
Ljud: Robin Auoja
Regiass: Alva Bratt
Producent: Camilla Carlström
Ensemble: Annika Hallin, Eva Stenson, Tova Magnusson, Christer Fant, Kalle Westerdahl
Föreställningslängd: ca 2,5 timma inkl paus på ca 20 min
År 2015 kom Martina Montelius roman Oscar Levertins vänner – en av förtvivlan, erotik och språkliga saltomortaler fräsande och bubblande resa mellan Stockholm och Helsingfors.
Det litterära sällskapet, startat av protagonisten Boel Märgåker, ger sig av på litteraturkryssning över Östersjön, och Boel passar på att omstöpa sin tillvaro – från makens entoniga knäckebrödstuggande till litterär och köttslig extas. I bottenskrapet av Boels själ lever kärleken till hennes psykolog Raisa – en kärlek som kanske, eller kanske inte, är besvarad.
Samtidigt är hon katalysator och emotionell pedalhink för sällskapets övriga medlemmar, var och en med sin egen desperation och längtan. Romanen väckte samstämmiga hyllningar och stort engagemang när den kom – välkomna till författarens egen dramatisering!
ÄKTENSKAPET
Premiär 13 april 2020
De äkta makarna, komikern Malin Appeltofft och skådespelaren Tobias Aspelin, blottar äktenskapets mindre ljusa och fräscha verklighet, långt ifrån livsstilsmagasinens glättiga sidor.
Efter flera år av poddande, i podcasten Äktenskapet, där de sparrat varandra med hård igenkänningshumor och bjudit på smärtsamt pinsamma ögonblick sätter de nu upp sin första gemensamma show.
När mänskligheten står inför tuffa utmaningar som att lösa klimatfrågan, utrota svält, hantera artificiell intelligens och att undvika ett tredje världskrig, står Malin och Tobias inför den absolut svåraste utmaningen: att förstå varandra.
En humorshow om kärlek och det omöjliga med att behålla värdigheten och förståndet i nöd och lust.
FÖDDHORA
Premiär: 7 november 2019
Regi & Manus: Martina Montelius
Med: Lo Kauppi
I rollen som Tessan : Lo Kauppi
Text & Regi : Martina Montelius
Scenrum: Figge Norling
Ljus, Ljud och Musik : Robin Auoja
Mask: Cais-Marie Björnlod
Kostym & Producent : Camilla Carlström
Föreställningstekniker : Tuva Danhard, Christoffer Andersson
Publikvärdar: Emelie Söderström, Alicia Borggren
Cykelkonstruktion: Micki Kauppi, Janne Andersson
Filmklipp: Lorens Kauppi
Foto affisch: Matilda Rahm
Föreställningsfoto: Niklas Hellgren
Föreläsare: Merly Åsbogård
Teater Brunnsgatan Fyra har alltid varit skådespelarnas scen. Allan Edwall spelade Dostojevskij, Johannes Brost spelade Allan Edwalls roman “Limpan“ i dramatisering av Martina Montelius – och nu har Montelius skrivit en ny monolog: “Föddhora“, med Lo Kauppi i rollen.
Terese har just lämnat prostitution och morfin bakom sig. Sedan Arbetsförmedlingen misslyckats med att hitta ett jobb åt henne har hon själv lyckats få timanställning som matbud på cykel, med 39 kronor i timlön. Nu är hon på väg för att leverera en tandoorigryta – men var i helvete ligger Kampementsgatan? Terese drar in omvärlden på Östermalm i sina konflikter med telefonens GPS, med samhällskontraktet, torskarna och det förflutna, samtidigt som hon letar efter bitarna av sin styckmördade bästa vän Marisol.
Den 7 november har vi urpremiär på detta gastkramande, roliga och förtvivlade ödesdrama i en akt – en saga om sanningen och en ny infallsvinkel på det som vanligtvis behandlas som socialporr. I “Föddhora“ är horan en riktig människa, på scenen och i livet.
SAMTIDSTERAPI
Premiär: 26 Feb
Regi & Manus: Martina Montelius
Med: Martina Montelius och gäster
Brunnsgatan fortsätter med succéshowen Samtidsterapi – den mest näringssprängda andliga förplägnaden i Stockholm. Sista onsdagen varje månad, från och med den 27 mars, är det dags igen. Inbjudna artister, författare, skådespelare – och kanske människor med helt andra specialiteter, som vi vill lära oss – bearbetar under en kväll, var och en på sitt sätt, aktuella händelser. Hur ska det gå? Vad ska det bli? Det beror på vilka som är med. Intensiv gästlisteslöjd pågår i detta nu. Ni kommer inte att bli snopna, det vågar vi ta gift på.
ATT VATTNA EN BLOMMA
Premiär: 12 juni 2019
Regi & Manus: Balder Ljunggren
Med: Victor Poturaj
Musik: Klara Keller
Scenografi: Svante Ramberg
Koreografi: Andreas Haglund
Speltid: ca 50 minuter, utan paus
Att vattna en blomma är en mycket mycket svår sak, inte alls så enkelt som man kan tro. Det vet Otto. Han vet att det handlar om blommans bladstorlek och luftfuktigheten i rummet, om honungstonen i Laphroaig 10, om japanska salary men som arbetar på kontor och om känslan av att falla genom luften.
En monologföreställning som utspelar sig i en lägenhet i Stockholm under en kväll. Inte i Malmö eller Göteborg eller Umeå eller i någon annan stad, utan just i Stockholm även om det aldrig nämns i pjäsen.
Att vattna en blomma är ett gästspel på Teater Brunnsgatan Fyra.
jagjagjag – en föreställning om barndom, ungdom och vuxendom
Premiär: 4 maj 2019
Av: Cornelia Andersson Serreli och Henny Åman
Med: Lovisa Befrits och Henny Åman
Regi: Lovisa Befrits, Jonas Jordell och Henny Åman
Speltid: En dryg timme, utan paus
“Om du visste hur misslyckad du är så skulle du inte vilja vara dig själv.”
Ellinor är tretton och ska gå på fest. Ingen förstår henne. Maria ska göra abort och funderar över vad det betyder att faktiskt finnas. Två monologer om att vara ensam och konstig… fast alla kanske är det? Om att vara rädd för livet samtidigt som man älskar det. Se föreställningen om du är Ung™ eller om du någon gång varit Ung™. Rekommenderad från 13 år. jagjagjag är ett gästspel på Teater Brunnsgatan Fyra.
UTAN PERSONLIGT ANSVAR
Premiär: 10 april 2018
Av: Lena Andersson
Dramatisering: Martina Montelius
Med: Anna-Lena Efverman och Leif Andrée
Speltid: ca 2 timmar, inklusive paus
Den 10 april har vi premiär på Martina Montelius splitternya dramatisering av Lena Anderssons ständigt lästa och diskuterade roman “Utan personligt ansvar”. Med Anna-Lena Efverman och Leif Andrée i rollerna. Regi: Rickard Günther. Utan personligt ansvar utgavs 2014 och är den fristående fortsättningen på den Augustpris-belönade Egenmäktigt förfarande från 2013. En djupt tragisk, smärtsamt rolig och oändligt mångbottnad resa genom en lång och omöjlig kärlekshistoria. Här finns förnuft och känsla, akut desperation och evigt hopp, skyhög lycka och bråddjup förtvivlan. Med kirurgisk precision legerar Martina Montelius sitt eget språk med Lena Anderssons.
SAMTIDSTERAPI
Premiär: 28 februari 2017
Med: Martina Montelius, Figge Norling samt många och kända gäster
Speltid: 2 timmar, inklusive paus
Efter förra årets succékväll med Trumpterapi lanserar vi nu en rad kvällar med en helt ny form av andlig förplägnad på Brunnsgatan. Sista onsdagen varje månad, från och med den 28 februari, blir det SAMTIDSTERAPI hos oss i källaren. Inbjudna artister, författare, skådespelare – och kanske människor med yrken alldeles kant i kant med de traditionellt konstnärliga – bearbetar under en kväll, var och en på sitt sätt, aktuella händelser. Hur ska det gå? Vad ska det bli? Det beror på vilka som är med. Intensiv gästlisteslöjd pågår i detta nu. Ni kommer inte att bli snopna, det vågar vi ta gift på.
På scen den 28 mars:
MARTINA MONTELIUS
FIGGE NORLING
BOB HANSSON
BOWSKI ISLAND
JONAS LEKSELL
KALLE WESTERDAHL
KALLE HAGLUND
STEPH MOLIN
ANNA-LENA EFVERMAN & LEIF ANDRÈE
CHARLOTTE QVANDT & DANIEL MÅRS
samt några till
OROA DIG INTE, DET ORDNAR SIG ALDRIG
Premiär: 1 juni 2018
Med: Malin Appeltofft
Speltid: En timme, utan paus
Malin Appeltofft är komikern som är lärare men som har stått på scener som skådespelerska och sångerska. Hon gör podcasten Äktenskapet tillsammans med sin man Tobias Aspelin och driver standupklubbar i Hägersten. Som komiker har hon uppträtt på stora och små scener runtom i Sverige och med humorduon Motherfuckers även i New York.
Oroa dig inte, det ordnar sig aldrig är en standupföreställning med komikern Malin Appeltofft och med sig har hon vännen och kollegan Titti Sjöblom på bas. Det kommer att bli en musikalisk, svängig och rolig standupföreställning om oro. Om allt från det lilla till det stora vi människor går och oroar oss för i onödan och det som vi kanske borde ha oroat oss för istället?
Namnet på föreställningen kommer från en griffeltavla i köket hos en kompis som Malin umgicks med som barn.
Citatet har följt Malin genom livet, men det är först nu, ett halvt liv och tre barn senare, som hon börjar inse vad citatet verkligen betyder.
GRAB THEM BY THE BALLS
Premiär: 16 augusti 2018
Med: Yvonne Skattberg
Speltid: En timme, utan paus
Nu kommer Grab them by the balls tillbaka!
Vi kvinnor får ofta höra att vi inte har tillräcklig med kompetens. Det är därför vi inte har makt, sitter i styrelserummen eller blir presidenter. Vi ser förvånat på över vilka galna män som tar över världen just nu och undrar stilla: Var är kompetensen då?
Vi följde en valdebatt i USA som taget ur ett gräl från Paradise Hotel därefter kom #metoo.
I år är det valår i Sverige. Hur kommer den se ut?
Se humorshowen av och med komikern Yvonne Skattberg!
Regi: Sanna Ekman
Illustration: Anders Parsmo
Urpremiär: 8 februari 2017 på Teater Brunnsgatan Fyra
Spelas endast två föreställningar 19 och 26 augusti
“Föreställningen är en sorts traumabearbetning hos en mycket humoristisk psykolog” – Åsa Mattsson, journalist, feminist, författare
“Yvonne genomförde en hel timma helt ensam på scenen och med ingen som helst rekvisita till hjälp. Med ett otroligt kroppsspråk, väl formulerade meningar och ett ansikte som kunde uttrycka de mest skilda känslor, fick hon publiken helt med på noterna antingen det gällde förhållande landsbygd stad eller förhållanden man-kvinna.” – Magazin24
TOTAL FRÄSCHHET
Premiär: 19 januari 2018
Med: Anton Hellström, Ossian Melin och Filip Aladdin
Speltid: ca 2 timmar och 10 minuter, inklusive paus.
Total Fräschhet, den fristående andra delen i trilogin Total Trilogi, är en fragmentarisk, energifylld föreställning. Den rör sig ledigt mellan genrer, med en stringent tematik kring gudslängtan, nonsenskonst och en desperat jakt på sunda fadersgestalter. Med en märklig, absurd och smygande humor ser föreställningen på vårt samhälle med ett par kalejdoskop-glasögon där det allra minsta och det allra största hamnar sida vid sida. En liveskildring som för tankarna till samtidens fria mediaflöde.
FRÄMLINGSLEGUANEN
Premiär: 31 mars 2017
Av: Martina Montelius
Speltid: 1 timme
Regi: Natalie Ringler
I samtliga roller: Anna-Lena Efverman & Robert Fux
Martina Montelius debutroman Främlingsleguanen fick ett enastående mottagande när den kom ut 2013, och lever kvar i sina många läsares medvetanden som en lågintensiv eld och vänlig rustning mot smärtan. Nu blir den för första gången teaterföreställning, i dramatisering av författarinnan själv. För regin står Natalie Ringler och i samtliga roller ser vi Anna-Lena Efverman och Robert Fux.
Främlingsleguanen är en lustfyllt skrämmande och farligt rolig irrfärd genom ett överintelligent litet barns elektrifierade medvetande. En berättelse om att vara helt ensam i världen och om det vakuum som bildas när sorgens orsak har hunnit driva för långt ut i de gröna vattnen.
Premiär: 13 februari 2017
Speltid: 1 timme
Den 13 februari är det dags för säsong 3 av I KNÄT PÅ MARTINA MONTELIUS och i vår gästar inga mindre än Lars Lerin, Amanda Ooms, Regina Lund, Natalie Ringler, Little Jinder, Jonas Lundkvist och Mark Levengood. Det är fortfarande ingen vanlig talkshow. Den är fortfarande lite vild. Det kan den inte hjälpa. Den är som Skavlan med Dubbelnougat. Överraskningar kommer uppflamma här och där. Gästerna, är här mot löfte om att det som sägs på Brunnsgatan stannar på Brunnsgatan. Är det ett straff eller belöning att Martina Montelius håller i en talkshow? Kom hit så får ni se!
OSVAJPADE DIAMANTER
Premiär: 10 februari 2017
Av och med: Lisa Lexfors & Elina Du Rietz
Nypremiär: 10 februari, 2017
Speltid: 1 timme
Regi: Figge Norling
Scenografi: Lars Jansson
Koreografi: Dag Andersson
Kostym: Cecilia Zitron
Det finns alltid pengar att tjäna på kärlek. Levande kontaktannonser kan vara ett sätt. En humorföreställning om femton singlar som lockats med på en dejtingturné av en dryg, snål och kåt lurendrejare.
Ute i den digitala dejtingvärlden finns det några som har gått omärkt förbi – har varken blivit svajpade åt höger eller vänster, inte blivit klickade på och inte fått några likes. I osvajpade diamanter får du träffa dem i verkliga livet. De presenterar sig naket och ärligt. Och vem vet, kanske finns det någon som passar just dig? För även om de är oslipade och kanske inte har alla chips i påsen så tror vi att det finns en glimmande diamant där under blesyren hos dem alla.